BAND
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
DESKRIPTOR
|
EVIDENS
|
1
Tahu
|
B1
Tahu pengetahuan asas matematik
|
B1D1
Menamakan nombor bulat hingga 10 000
B1D2
Menentukan nilai nombor hingga 10 000
B1D3
Mengetahui
simbol peratus
B1D4
Mengenal bentuk tiga dimensi (3D) dan bentuk dua
dimensi (2D)
|
B1D1E1
a)
Menyatakan sebarang nombor bulat hingga 10 000
b)
Membilang nombor seribu-seribu, seratus-seratus, sepuluh-sepuluh,
satu-satu, dua-dua, tiga-tiga hingga sembilan-sembilan secara tertib menaik
dan menurun
B1D2E1
a)
Menunjukkan kuantiti bagi nombor
b)
Menyusun nombor mengikut tertib menaik dan menurun
c)
Melengkapkan sebarang rangkaian nombor
d)
Membandingkan dua nombor dan menyatakan nombor sebelum, selepas dan di
antaranya
B1D3E1
Mengenal simbol peratus
B1D4E1
Menamakan prisma dan poligon
|
2
Tahu dan
Faham
|
B2
Tahu dan faham pengetahuan asas matematik
|
B2D1
Menulis nombor bulat hingga 10 000
B2D2
Menentukan nilai tempat dan nilai digit nombor
bulat hingga 10 000
B2D3
Memahami konsep pecahan wajar
B2D4
Memahami konsep perpuluhan
B2D5
Memahami konsep peratus
B2D6
Memahami konsep nilai wang
B2D7
Memahami perkaitan unit ukuran
B2D8
Mengenalpasti bentuk 3D dan 2D
|
B2D1E1
Menulis nombor dalam perkataan dan angka
B2D2E1
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang
nombor bulat hingga 10 000
B2D2E2
Mencerakinkan sebarang nombor hingga
10 000
B2D3E1
Menamakan pecahan wajar yang penyebutnya hingga 10
B2D3E2
Menyatakan pecahan daripada satu dan daripada satu
kumpulan
B2D4E1
Menyatakan pecahan perseratus berdasarkan petak
seratus
B2D4E2
Menamakan sebarang nombor perpuluhan sifar
perpuluhan sifar satu hingga sifar perpuluhan sembilan sembilan berdasarkan
lorekan petak seratus
B2D5E1
Menyatakan peratusan daripada lorekan petak
seratus
B2D6E1
Menyatakan gabungan wang yang memberi nilai yang tertentu
hingga RM1 000
B2D7E1
Menyatakan perkaitan di antara unit ukuran
melibatkan
a)
masa
b)
panjang
c)
jisim
d)
isi padu cecair
B2D7E2
Menyatakan waktu dan memahami kalendar
B2D8E1
a)
Menyatakan ciri-ciri prisma dan bukan prisma
b)
Mengenalpasti poligon sekata dan bentuk separuh bulatan
|
3
Tahu,
Faham dan Boleh Buat
|
B3
Tahu
dan faham pengetahuan asas matematik
bagi melakukan operasi asas matematik, penukaran asas dan
menyelesaikan masalah yang melibatkan perkataan
|
B3D1
Menyelesaikan
operasi asas matematik
B3D2
Membundarkan
nombor
B3D3
Menganggar kuantiti
B3D4
Menentukan
pecahan setara dan pecahan termudah
B3D5
Menentukan
nombor perpuluhan
B3D6
Menentukan
peratusan
B3D7
Menentukan paksi simetri
B3D8
Menterjemah perwakilan data
|
B3D1E1
Melakukan operasi asas tambah bagi sebarang 2 hingga
3 nombor bulat hingga 4 digit tanpa
dan dengan mengumpul semula, dan hasil tambahnya hingga 10 000
B3D1E2
Melakukan operasi asas tolak bagi
a)
sebarang 2 nombor bulat hingga 4 digit
b)
Menolak berturut-turut dua nombor daripada sebarang nombor hingga 10
000 tanpa dan dengan mengumpul semula
B3D1E3
Menyatakan hasil operasi asas darab secara spontan
melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1 000
B3D1E4
Melakukan operasi darab bagi
a)
sebarang dua nombor bulat, 2 digit dan 1 digit, 3 digit dan 1 digit tanpa
dan dengan mengumpul semula
b)
sebarang nombor hingga 3 digit dengan 10, 100 dan 1 000, hasil darab
tidak lebih 10 000
B3D1E5
Menyatakan hasil operasi asas bahagi secara
spontan melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1 000
B3D1E6
Melakukan operasi bahagi bagi
a)
Sebarang dua nombor, 2 digit dan 1 digit
b) Sebarang nombor hingga 10 000 dengan 1 digit tanpa
dan dengan mengumpul semula
c) Sebarang
nombor hingga 10 000 dengan 10, 100
dan 1 000
B3D1E7
Menambah nilai wang yang jumlahnya tidak melebihi
RM1 000
B3D1E8
Menolak nilai wang hingga RM1 000
B3D1E9
Mendarab nilai wang dengan satu digit hingga RM1 000
B3D1E10
Membahagi nilai wang dengan satu digit hingga RM1
000
B3D1E11
Menambah dua hingga tiga unit ukuran melibatkan unit
yang sama dan berbeza
a)
masa
b)
panjang
c)
jisim
d)
isi padu
B3D1E12
Menolak unit ukuran melibatkan unit yang sama dan
berbeza
a)
masa
b)
panjang
c)
jisim
d)
isi padu
B3D1E13
Mendarab dan membahagi unit ukuran dengan nombor
satu digit melibatkan unit yang sama dan berbeza
a)
masa
b)
panjang
c)
jisim
d)
isi padu
B3D2E1
Membundarkan sebarang nombor bulat hingga 10 000 kepada puluh, ratus dan ribu
yang terdekat
B3D3E1
Menganggar bilangan objek “lebih daripada” dan “kurang
daripada” sesuatu kuantiti
B3D4E1
Menyatakan pecahan setara bagi pecahan wajar,
penyebutnya hingga 10
B3D4E2
Menukar pecahan wajar kepada bentuk termudah,
penyebutnya hingga 10
B3D5E1
Menukar pecahan perseratus kepada perpuluhan
B3D5E2
Melorek dan menulis sifar perpuluhan sifar satu
hingga sifar perpuluhan sembilan sembilan
B3D5E3
Membandingkan nilai perpuluhan hingga 2 tempat
perpuluhan berpandukan gambarajah
B3D6E1
Melorek dan menulis peratusan berdasarkan petak
seratus
Mengenalpasti paksi simetri
bagi bentuk 2D atau gambarajah
B3D8E1
Membaca dan mengumpul data
|
4
Tahu,
Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
|
B4
Tahu dan faham pengetahuan matematik bagi
melakukan langkah-langkah pengiraan matematik secara terbimbing, penukaran
dan menyelesaikan masalah matematik mudah
|
B4D1
Menyelesaikan masalah matematik
|
B4D1E1
Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan dua
hingga tiga nombor
B4D1E2
Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan
dua nombor
B4D1E3
Menyelesaikan masalah pendaraban dua nombor
B4D1E4
Menyelesaikan masalah bahagi yang melibatkan
pembahagian dua nombor
B4D1E5
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan
bahagi yang melibatkan wang hingga RM1 000
B4D1E6
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan
bahagi yang melibatkan unit ukuran
a)
masa
b)
panjang
c)
jisim
d)
isi padu
|
5
Tahu,
Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
|
B5
Menguasai dan mengaplikasi pengetahuan dan
kemahiran matematik dalam menyelesaikan masalah matematik yang kompleks
dengan menggunakan pelbagai strategi
|
B5D1
Menyelesaikan masalah matematik yang kompleks
menggunakan pelbagai strategi
|
B5D1E1
Menyelesaikan masalah matematik melibatkan operasi
asas mengikut prosedur
B5D1E2
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut
prosedur dengan menggunakan pelbagai strategi
|
6
Tahu,
Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali
|
B6
Menguasai dan mengaplikasi pengetahuan dan
kemahiran matematik dalam menyelesaikan
masalah matematik yang kompleks secara kreatif dan inovatif
|
B6D1
Mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran
matematik bagi menzahirkan idea, kreativiti dan inovasi.
|
B6D1E1
Mereka cipta model daripada bentuk-bentuk 3D
secara inovatif dan menerangkan model yang dibina;
ATAU
mencipta kaedah atau idea baru menggunakan
teknologi multimedia bagi memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi
dengan tepat dan jelas dengan rakan
sebaya, guru atau komuniti
|
0 comments:
Post a Comment