BIDANG
|
PERNYATAAN EVIDENS
|
KOD EVIDENS
|
RUJUKAN KSSR (M/S)
|
CADANGAN CARA PENTAKSIRAN
|
Nombor Bulat
dan operasi
Hingga
10 000
|
a) Menyatakan sebarang nombor bulat hingga 10 000
b) Membilang nombor seribu-seribu, seratus-seratus,
sepuluh-sepuluh, satu-satu, dua-dua, tiga-tiga hingga sembilan-sembilan
secara tertib menaik dan menurun
|
B1D1E1
|
15
|
Lisan
|
a)
Menunjukkan
kuantiti bagi nombor
b)
Menyusun
nombor mengikut tertib menaik dan menurun
c)
Melengkapkan
sebarang rangkaian nombor
d)
Membandingkan
dua nombor dan menyatakan nombor sebelum, selepas dan di antaranya
|
B1D2E1
|
15-16
|
Lisan
Permainan
Simulasi
|
|
Menulis nombor dalam perkataan dan angka
|
B2D1E1
|
15
|
Bertulis
|
|
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor bulat
hingga 10 000
|
B2D2E1
|
16
|
Lisan
Bertulis
|
|
Mencerakinkan sebarang nombor
hingga 10 000
|
B2D2E2
|
16
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
|
|
Melakukan operasi asas tambah bagi sebarang
2 hingga 3 nombor bulat hingga 4 digit tanpa dan dengan mengumpul semula, dan hasil tambahnya hingga 10000 |
B3D1E1
|
17
|
Lisan
Bertulis
|
|
Melakukan operasi asas tolak bagi
a) sebarang 2 nombor bulat hingga 4 digit
b) Menolak berturut-turut dua nombor daripada
sebarang nombor hingga 10000
tanpa dan dengan mengumpul semula
|
B3D1E2
|
18
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menyatakan hasil operasi asas darab secara spontan melibatkan sifir
tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1 000
|
B3D1E3
|
20
|
Lisan
Bertulis
|
|
Melakukan operasi darab bagi
a) sebarang dua nombor bulat, 2 digit dan 1 digit, 3
digit dan 1 digit tanpa dan dengan mengumpul semula
b) sebarang nombor hingga 3 digit dengan 10, 100 dan
1 000, hasil darab tidak lebih 10 000
|
B3D1E4
|
20
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menyatakan hasil operasi asas bahagi secara spontan melibatkan sifir
tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1 000
|
B3D1E5
|
21
|
Lisan
Bertulis
|
|
Melakukan operasi bahagi bagi
a) Sebarang dua nombor, 2 digit dan 1 digit
b) Sebarang nombor hingga 10 000 dengan 1 digit
tanpa dan dengan mengumpul semula
c) Sebarang nombor hingga 10 000 dengan 10, 100 dan 1
000
|
B3D1E6
|
22
|
Lisan
Bertulis
|
|
Membundarkan sebarang nombor bulat
hingga 10 000 kepada puluh, ratus dan ribu yang terdekat
|
B3D2E1
|
16
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menganggar bilangan objek “lebih daripada” dan “kurang daripada”
sesuatu kuantiti
|
B3D3E1
|
16
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
Projek
|
|
Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan dua hingga tiga nombor
|
B4D1E1
|
17
|
Bertulis
Simulasi
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan masalah yang melibatkan penolakan dua nombor
|
B4D1E2
|
18
|
Bertulis
Simulasi
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan masalah pendaraban dua nombor
|
B4D1E3
|
20
|
Bertulis
Simulasi
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan masalah bahagi yang melibatkan pembahagian dua nombor
|
B4D1E4
|
22
|
Bertulis
Simulasi
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut
prosedur
|
B5D1E1
|
17-22
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan
menggunakan pelbagai strategi
|
B5D1E2
|
17-22
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
15-22
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Pecahan
|
Menamakan pecahan wajar yang penyebutnya hingga 10
|
B2D3E1
|
23
|
Lisan
Pemerhatian
Bertulis
|
Menyatakan pecahan “daripada satu” dan “daripada satu kumpulan”
|
B2D3E2
|
23
|
Lisan
Pemerhatian
Bertulis
|
|
Menyatakan pecahan setara bagi pecahan wajar, penyebutnya hingga 10
|
B3D4E1
|
23
|
Lisan
Pemerhatian
Bertulis
Gambarajah
|
|
Menukar pecahan wajar kepada bentuk termudah, penyebutnya hingga 10
|
B3D4E2
|
23
|
Lisan
Pemerhatian
Bertulis
Gambarajah
|
|
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
23
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Perpuluhan
|
Menyatakan pecahan perseratus berdasarkan petak seratus
|
B2D4E1
|
24
|
Lisan
Bertulis
Pemerhatian
|
Menamakan sebarang nombor perpuluhan sifar perpuluhan sifar satu hingga
sifar perpuluhan Sembilan sembilan berdasarkan lorekan petak seratus
|
B2D4E2
|
24
|
Lisan
Bertulis
Pemerhatian
Gambarajah
|
|
Menukar pecahan perseratus kepada perpuluhan
|
B3D5E1
|
24
|
Lisan
Bertulis
Pemerhatian
|
|
Melorek dan menulis sifar perpuluhan sifar satu hingga sifar perpuluhan
sembilan sembilan
|
B3D5E2
|
24
|
Lisan
Bertulis
Pemerhatian
Gambarajah
|
|
Membandingkan nilai perpuluhan hingga dua tempat perpuluhan berpandukan
gambarajah
|
B3D5E3
|
24
|
Lisan
Bertulis
Pemerhatian
Kerja projek
|
|
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
24
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Peratus
|
Mengenal simbol peratus
|
B1D3E1
|
25
|
Lisan
|
Menyatakan peratusan daripada lorekan petak seratus
|
B2D5E1
|
25
|
Lisan
Bertulis
Pemerhatian
|
|
Melorek dan menulis peratusan berdasarkan petak seratus
|
B3D6E1
|
25
|
Lisan
Bertulis
Pemerhatian
Gambarajah
|
|
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
25
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Wang Hingga
RM1 000
|
Menyatakan gabungan wang yang memberi nilai yang tertentu hingga RM1
000
|
B2D6E1
|
26
|
Simulasi
Pemerhatian
Lisan
|
Menambah nilai wang yang jumlahnya tidak melebihi RM1 000
|
B3D1E7
|
26
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
Kerja projek
|
|
Menolak nilai wang hingga RM1 000
|
B3D1E8
|
26
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
Kerja projek
|
|
Mendarab nilai wang dengan satu digit hingga
RM1 000 |
B3D1E9
|
26
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
Kerja projek
|
|
Membahagi nilai wang dengan satu digit hingga
RM1 000 |
B3D1E10
|
27
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
Kerja projek
|
|
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan
wang hingga RM1 000
|
B4D1E5
|
26-27
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
Kerja projek
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut
prosedur
|
B5D1E1
|
26-27
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
Kerja projek
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan
menggunakan pelbagai strategi
|
B5D1E2
|
26-27
|
Lisan
Bertulis
Simulasi
Kerja projek
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
26-27
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Masa dan Waktu
|
Menyatakan perkaitan di antara unit ukuran melibatkan masa
|
B2D7E1
|
28
|
Pemerhatian
Lisan
Bertulis
|
Menyatakan waktu dan memahami kalendar
|
B2D7E2
|
28
|
Pemerhatian
Lisan
Bertulis
|
|
Menambah dua hingga tiga unit ukuran masa melibatkan unit yang sama dan
berbeza
|
B3D1E11
|
28
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menolak unit ukuran masa melibatkan unit yang sama dan berbeza
|
B3D1E12
|
28
|
Lisan
Bertulis
|
|
Mendarab dan membahagi unit ukuran masa dengan nombor satu digit
melibatkan unit yang sama dan berbeza
|
B3D1E13
|
28-29
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan
unit ukuran masa
|
B4D1E6
|
29
|
Lisan
Bertulis
Gambarajah
Pemerhatian
Menaakul
|
|
Menyelesaikan masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut
prosedur
|
B5D1E1
|
29
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan
menggunakan pelbagai strategi
|
B5D1E2
|
29
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
28-29
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Panjang
|
Menyatakan perkaitan di antara unit ukuran melibatkan panjang
|
B2D7E1
|
30
|
Pemerhatian
Lisan
Bertulis
|
Menambah dua hingga tiga unit ukuran panjang melibatkan unit yang sama
dan berbeza
|
B3D1E11
|
30
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menolak unit ukuran panjang melibatkan unit yang sama dan berbeza
|
B3D1E12
|
30
|
Lisan
Bertulis
|
|
Mendarab dan membahagi unit ukuran panjang dengan nombor satu digit
melibatkan unit yang sama dan berbeza
|
B3D1E13
|
30
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan
unit ukuran panjang
|
B4D1E6
|
30
|
Lisan
Bertulis
Gambarajah
Pemerhatian
Menaakul
|
|
Menyelesaikan masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut
prosedur
|
B5D1E1
|
30
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan
menggunakan pelbagai strategi
|
B5D1E2
|
30
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
30
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Jisim
|
Menyatakan perkaitan di antara unit ukuran melibatkan jisim
|
B2D7E1
|
31
|
Lisan
Pemerhatian Bertulis
|
Menambah dua hingga tiga unit ukuran jisim melibatkan unit yang sama
dan berbeza
|
B3D1E11
|
31
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menolak unit ukuran jisim melibatkan unit yang sama dan berbeza
|
B3D1E12
|
31
|
Lisan
Bertulis
|
|
Mendarab dan membahagi unit ukuran jisim dengan nombor satu digit melibatkan unit
yang sama dan berbeza
|
B3D1E13
|
31
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan
unit ukuran jisim
|
B4D1E6
|
31
|
Lisan
Bertulis
Gambarajah
Pemerhatian
Menaakul
|
|
Menyelesaikan masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut
prosedur
|
B5D1E1
|
31
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan
menggunakan pelbagai strategi
|
B5D1E2
|
31
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
31
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Isi padu
Cecair
|
Menyatakan perkaitan di antara unit ukuran melibatkan isi padu cecair
|
B2D7E1
|
32
|
Pemerhatian
Lisan
Bertulis
|
Menambah dua hingga tiga unit ukuran isi padu cecair melibatkan unit
yang sama dan berbeza
|
B3D1E11
|
32
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menolak unit ukuran melibatkan unit isi padu cecair yang sama dan
berbeza
|
B3D1E12
|
32
|
Lisan
Bertulis
|
|
Mendarab dan membahagi unit ukuran isi padu cecair dengan nombor satu
digit melibatkan unit yang sama dan berbeza
|
B3D1E13
|
32
|
Lisan
Bertulis
|
|
Menyelesaikan masalah tambah, tolak, darab dan bahagi yang melibatkan
unit ukuran isi padu
|
B4D1E6
|
32
|
Lisan
Bertulis
Gambarajah
Pemerhatian
Menaakul
|
|
Menyelesaikan masalah matematik melibatkan operasi asas mengikut
prosedur
|
B5D1E1
|
32
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan
menggunakan pelbagai strategi
|
B5D1E2
|
32
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
32
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Ruang
Bentuk 3D dan
2D
|
Menamakan prisma dan poligon
|
B1D4E1
|
33
|
Pemerhatian
Lisan
|
a) Menyatakan ciri-ciri prisma dan bukan prisma
b) Mengenalpasti poligon sekata dan bentuk separuh
bulatan
|
B2D8E1
|
33
|
Lisan
Bertulis
|
|
Mengenalpasti paksi simetri bagi bentuk 2D atau gambarajah
|
B3D7E1
|
33
|
Pemerhatian
Gambarajah
Bertulis
|
|
Menyelesaikan projek matematik yang diberi mengikut prosedur dengan
menggunakan pelbagai strategi
|
B5D1E2
|
33
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Mereka cipta model daripada bentuk-bentuk 3D secara inovatif dan
menerangkan model yang dibina;
ATAU
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
33
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
|
Data
|
Membaca dan mengumpul data
|
B3D8E1
|
34
|
Lisan
Pemerhatian
Bertulis
Gambarajah
Menaakul
Kerja projek
|
Mencipta kaedah atau idea baru menggunakan teknologi multimedia bagi
memudah cara urusan harian;
ATAU
Menggunakan logik matematik untuk berkomunikasi dengan tepat dan jelas dengan rakan sebaya, guru atau
komuniti
|
B6D1E1
|
34
|
Kerja projek
Bertulis
Pemerhatian
Menaakul
Gambarajah
|
Penambahan : Menggunakan Sampoa (Abakus)
12 years ago
0 comments:
Post a Comment